.

Selasa, 29 Mac 2011

Panglima Perang Banjar

Pahlawan Banjar-Foto Demang Lehman panglima perang Pangeran Hidayatullah

"Al-Fatihah"


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْمِ اَلْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ. اَلرَّحْمنِ الرَّحِيْمِ. ماَلِكِ يَوْمِ الدِّيْنِ إِيِّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِيْنُ. اِهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيْمَ. صِرَاطَ الَّذِيْنَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوْبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّآلِّيْنَ. آمِيْنِ

“Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani Segala puji bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam. Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Yang Menguasai hari Pembalasan (hari Akhirat). Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan. Tunjuklah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat.”


............................................***..................................


“Mengikut sejarah dan fakta lama, beliau ditangkap ketika sedang sembahyang dan kemudian digantung di alun-alun Martapura pada tanggal 27 Februari 1863 / 8 Ramadhan 1279 H. Kata-kata beliau terakhir BANJAR AKAN BEBAS JIKA DIPALAS DENGAN DARAH”.

Menurut perkabaran, kepala beliau dibawa ke Belanda dan sampai sekarang masih di muzium perang Troopen Muzium di Amsterdam-Belanda. Selain kepala Kiai Demang Lehman, turut terdapat kepala Prabu Anom Dinding Raja ( Jalil ) dan Penghulu H. Rasyid.

Sumber: *Ph.D – Historical di Malaysia Thesis tentang Pangeran Hidayatullah & penelitian beberapa bulan sampai ke negeri Belanda.

Rujukan lebih lanjut mengenai Demang Lehman boleh dilihat menerusi :- http://id.wikipedia.org/wiki/Demang_Lehman

Tiada ulasan:

Catat Ulasan